• توانبخشی در بیماران MS
  • توانبخشی در بیماران دارای کمردرد
  • توانبخشی در بیماریهای سکته مغزی
  • توانبخشی در بیماران قطع نخاعی
1- هدف از توانبخشی در این بیماری چیست؟
هدف اصلي افزايش توانايي و حفظ عملكرد بيمار و كاهش ناتواني و درنهايت ارتقای كيفيت زندگي مي باشد و به عنوان یک درمان تکمیلی برنامه های دارویی بیمار می باشد.

2-آیا استخرهای آب گرم برای این دسته از بیماران مفیدند؟
هر چند آب درمانی مفید است اما محیطهای گرم معمولا علایم بیماری را تشدید مینمایند.

3-آیا باید چربی را از رزیم غذایی حذف کرد؟
خیر. با توجه به نقش مهم چربي ها در سوخت و ساز بدن و ايجاد انرژي لازم براي اعمال حياتي و لزوم وجود آنها براي ساخت بافت هاي حياتي بدن ، مصرف انواع چربي هاي مفيد ، مخصوصاً چربي هايي که داراي تركيبات اُمگا-3 و اُمگا-6 هستند براي بيماران توصيه مي شود..
1- شایعترین علت کمردرد چیست؟
کمردرد مکانیکی. این نوع کمردرد که از دسته کمردردهای غیر مرتبط با دیسک است به علت بدی کار کرد اجزای تشکیل دهنده ستون فقرات مانند ماهیچه ها- مفاصل-رباطها و... است و 85 درصد کمردردها را تشکیل میدهد.

2-آیا اکثر بیماریهای دیسک کمری نیاز به جراحی دارند؟
خیر. در 90 درصد موارد درمانهای غیر جراحی موثر خواهند بود.

3-در چه مواردی بیماریهای دیسک نیاز به جراحی دارند؟
زمانی که علائم نورولوزیک و درد بیمار پیشرونده بوده و ضعف عضلانی مشهود باشدو همچنین بی اختیاری ادراری-مدفوعی رخ داده باشد.
1- آیا تزریق دارویی که حاوی سم بوتولینوم است میتواند اثر بخش باشد؟
در سفتی های عضلانی که در اندام و ماهیچه های معدودی رخ داده و با عملکرد بیمار تداخل کرده است و به هیچ درمان رایجی پاسخ نداده است میتوان تحت نظر پزشک متخصص و مجرب این تزریقات را انجام داد. البته طول اثر دارو در اکثر موارد طی 3 تا 4 ماه کاهش واضحی پیدا می کند.

2- مهمترین عامل خطر قابل کنترل در ایجاد سکته مغزی چیست؟
فشار خون بالا . هر چه فشارسیستول و دیاستول را بتوان پایینتر نگه داشت یعنی مثلا فشار سیستول به 120 میلیمتر جیوه ذزدیکتر شود مناسبتر است.

3- آیا برنامه های توانبخشی در افراد مسن هم توصیه میشود؟
یک باور غلط این است که توانبخشی در سنین بالا در سکته مغزی موثر نیست در حالیکه مطالعات اخیر موثر بودن آن را ثابت کرده اند.
1- مهمترین مرکز دانشگاهی جنوب کشور که در زمینه توانبخشی(به صورت بستری ) بیماران نخاعی فعال است کجاست؟
تنها گروه در این زمینه گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشکده پزشکی شیراز است که با همکاری فیزیوتراپ-کاردرمان-متخصص ارتوپدی فنی به بیماران در بیمارستان چمران خدمت رسانی میکند.

2- آیا آسیب نخاعی بهبود کامل می یابد؟
به طور کلی اکثرا کامل نیست ولی همه بیماران درجاتی از بهبودی را تچربه خواهند کرد که در 6 ماه اول بیشترین است. واین موضوع بستگی به عوامل مختلفی دارد که شاید مهمترین آنها محل ضایعه و شدت اولیه آسیب میباشند.منتها هیچ دو بیماری از لحاظ روند بهبودی مانند هم نمی باشند.

3- آیا میتوان در روند بهبودی تسریع کرد؟
بلی- مطمئنا مداخلات توانبخشی نقش به سزایی خواهند داشت.

4- آیا دارویی برای تسریع روند بهبودی وجود دارد؟
تا به امروز دارویی که مورد تایید همگان باشد معرفی نشده است.